Mert Can DUMAN'ın 27 Mart 2024 tarihli yazısı: Endeksler Seçim Sürecine Ne Diyor?

Geçtiğimiz yılın Mayıs ayında Cumhuriyet tarihimizde ilk kez iki turlu olarak gerçekleşen Cumhurbaşkanlığı seçimleri ile birlikte gerçekleştirilen 28. Dönem Milletvekilliği Seçimleri’nin ardından sadece 9 ay geride kalmışken Türkiye, bir seçimin daha arifesine geldi. Bu haftanın sonunda pazar günü gerçekleştirilecek olan mahalli idareler seçimleri ile 5 yıllık süreyle yerel yöneticilerimizin kimler olacağına karar vereceğiz. Türkiye; ne olursa olsun seçimlerin önemsendiği, seçim sürecinin ve sonuçlarının etraflıca değerlendirilmeye değer olduğu bir ülke. Siyasi partiler ve adaylar için yorucu bir sürecin sonuna gelinmişken seçim sonucunu tahmin etmeye çalışan araştırmalar da farklı farklı sonuçlarıyla tarihe not düştü. Geçen yılki dramatik başarısızlıklarını yenmeye çalışacak olan kamuoyu araştırmaları bir yana dursun, siyasetin doğrudan ilişkili olduğu ekonominin aktörleri; tüketiciler, üreticiler ve yatırımcılar seçimi nasıl bekliyor, gelin bu haftaki buluşmamızda bir göz atalım.

İlk durağımız, tüketici kesimi. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) iş birliğiyle yürütülen tüketici eğilim anketi sonuçlarından hesaplanan tüketici güven endeksi; tüketicilerin, ekonominin gidişatına yönelik görüşleriyle birlikte özellikle gelecek 12 aylık döneme ilişkin beklentileri içererek bizlere önümüzdeki döneme dair bir fikir sunuyor. Şubat ayına kıyasla Mart ayında küçük bir artış gösteren tüketici güven endeksini yukarı yönlü besleyen unsurların arasında tüketicilerin gelecek 12 aylık dönemdeki maddi ve ekonomik durumlarındaki beklentilerinde gözlemlenen iyileşme etkili oldu. Şubat ayında gerileme gösteren hem gelecek 12 aylık dönemde hanenin maddi durum beklentisi hem de gelecek 12 aylık dönemde genel ekonomik durum beklentisi, Mart ayında yükseldi.

İkinci durağımız ise üreticiler. TCMB’nin bin 731 iş yerinin yanıtlarını ağırlıklandırıp toplulaştırarak hazırladığı Reel Kesim Güven Endeksi’nin Mart ayı sonuçlarına göre mevsimsellikten arındırılmış reel kesim güveni bir önceki aya göre artış gösterdi. Endeksi oluşturan anket sorularına ait endeksleri incelediğimizde; gelecek üç aydaki üretim hacmi, genel gidişat ve gelecek üç aydaki toplam istihdama ilişkin değerlendirmelerin, endeksi yukarı yönlü etkilediğini görüyoruz. Bununla birlikte yine TCMB’nin reel sektör ve finansal sektör temsilcilerinden oluşan bir katılımcı grubu ile birlikte hazırladığı Piyasa Katılımcıları Anketi’nin sonuçları da son dönemde ekonomik gündemin ilk sırasında yer alan enflasyonun, piyasa katılımcılarının beklentilerine göre gelecek 12 aylık dönemde gerileyeceğini gösteriyor. Şubat ayında 12 ay sonraki enflasyonu %37,78 olarak bekleyen piyasa katılımcıları, bu beklentilerini Mart ayında %36,70’e düşürürken 24 ay sonrası için enflasyon beklentilerini ise %23,05’ten %22,67’ye düşürdü.

Ekonominin bir diğer dinamosu ihracatçılar tarafından da önümüzdeki üç aya ilişkin ihracat ve sipariş beklentileri yukarı yönlü. İstanbul Sanayi Odasının hazırladığı ihracat iklim endeksi, ihracatta olumlu bir görünüme işaret ederken İktisadi Yönelim İstatistikleri’nde yer alan gelecek üç aya ilişkin ihracat sipariş miktarı beklentisi hem geçtiğimiz yılın aynı ayına göre hem de bir önceki aya göre artış gösterdi.

Türkiye, 4 yıllık seçimsiz döneme doğru son haftasını yaşıyor. Pazar günkü seçimin sonuçları kadar sonrasındaki süreç de merakla takip edilecek. Biz de yine bu satırlardan değerlendirmelerimizi paylaşıyor olacağız.

Güzel ve sağlıklı bir hafta geçirmeniz dileğiyle...