ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Türkiye Kahve Müzesi'nde kahvenin tarihine yolculuk
Türkiye Kahve Müzesi'nde kahvenin tarihine yolculuk
Kırmızı Mercanlar için proje
Kırmızı Mercanlar için proje
Yabancı filmlere devlet desteği
Yabancı filmlere devlet desteği
Yazar Nuri Pakdil, hastaneye kaldırıldı
Yazar Nuri Pakdil, hastaneye kaldırıldı
Serenad Bağcan'dan 'interaktif' konser
Serenad Bağcan'dan 'interaktif' konser

Hatice TOPÇU

ÖĞRENME HIZI
17 Eylül 2019 Salı

“Bütün oyun ve öğrenmeyi çocukluğa, bütün çalışmayı orta yaşa, bütün pişmanlıkları da yaşlılığa koymak son derece yanlıştır ve acımasız bir keyfiliktir.”

Margaret Mead

Formal (biçimsel) eğitimin hedef kitlesi öğrencidir. Yani oluşturulmuş biçimsel yapılarda bireylerin belirli kriterlere göre sisteme dahil edilmeleri söz konusudur. Sisteme dahil edilen bireylerin eğitimleri oluşturulmuş müfredatlar doğrultusunda sürdürülür. Bu süreçlerde bazı bireylerin hızlı, bazı bireylerin yavaş öğrendiğini hepimiz biliyoruz. Yani her bireyin bir öğrenme hızı vardır.

 “Hayat Okulu” başlıklı yazımda çeşitli bilgilerin öğretildiği yere okul demiştik. Okullar yaşlara göre kademelendirilmiş sınıflardan oluşur. Bu noktada sınıfların oluşturulmasında uygulanan yönteme değinmenin yerinde olacağını düşünüyorum.  Çünkü öğrenme hızı doğrudan sınıfla ilgili bir olgudur.

Sanayi devriminden önce bireyleri kendi yaş gruplarına göre sınıflandırmak istisnai bir durumdu. Çünkü tarım toplumunun ihtiyaçları bunu pek mümkün kılmıyordu. Sanayileşme ile şehirleşme başladı. Böylece belirli bölgelerde nüfus yoğunlukları oluştu. Bu süreçte dersliklere yerleştirilecek bireyler için en uygun yöntem olarak bireylerin yaşları kabul edildi ve günümüzde halen bu sınıflama geçerliliğini koruyor.

Bir soru ile devam etmek istiyorum. Bireyler doğal ortamlarında yaşlarına göre sınıflandırılabilir mi? Örneğin çocukları düşünelim! Aile ortamında, mahallelerinde arkadaşlarıyla oyun oynarken. Böyle olmadığını, yani bireylerin toplumsal yaşam içerisinde yaşıtlarıyla sosyalleşmediklerini biliyoruz. 

Doğal yaşamda farklı yaştan bireyler bir arada yaşayabiliyorlar. Böylece, küçükler ve büyükler birbirinden faydalanabiliyor. Örneğin büyük olanlar küçüklerinin sorumluluğunu üstleniyor, küçükler büyükleri model alabiliyor… 

Aslında söylemek istediğim yaşamın doğallığı ile oluşturulmuş formal yapıların farklılığı! Bu yapılar içerisinde planlanmış müfredatlar doğrultusunda aynı yaştaki her çocuğu veya büyüğü bir kabul eden anlayışla da elbette öğrenmeler gerçekleşebilmektedir. Ancak bu durum onların bazılarının daha hızlı, bazılarının daha yavaş öğrenebildikleri gerçeğini değiştirmiyor. Yani; hızlı öğrenen böyle bir sınıfta öğrenme ihtiyacını karşılayamayacak, yavaş öğrenen kendini yetersiz (eksik) hissedecektir. Özetle böyle bir sınıfta, öğretmenin planladığı öğrenme hızında olan çok az sayıda birey kendisine yer bulabilecektir.

Bütün bu tespitler bize şunu gösteriyor; öğrenmek zor, hatta çocuk olmak zor! Oysa öğrenmenin kapılarını sonuna kadar açan şeyler belli; Merak ve hayal gücünün beslenmesi!

Çocukları sınıflandırılarak (öğrenme hızlarını göz ardı ederek) onların merak ve hayal güçlerini kullanabilmelerini sağlayamayız.

Bir gerçek daha. Bugünün okullarında okuyan çocukların yarısından çoğu on yıl sonra hiçbirimizin bilmediği mesleklerde çalışacak! 

Biz yarısından çoğunun adını dahi bilmediğimiz mesleklerde çalışacak olan çocukları sınıflandırarak onlara kalıp bilgiler sunuyoruz. Oysa yapılması gereken şey; çocuklara gelecekle ilgili kazanımlar edindirmek. Bunu tek benzerlikleri yaşları olan, farklı öğrenme hızı olan çocukları aynılaştırarak yapamayız.

Çamın arkasından dışarıya baktığımızda her yeri göremeyiz. Çamı açıp bakmak, balkona çıkmak, hatta sokağa inmek gerekiyor. 

Sadece çocukları yaşlarına göre sınıflara doldurmakla kalmıyoruz. Hayatı da bölümlere ayırarak, bazı uğraşları bazı dönemlerle ilişkilendiriyoruz. Yazımın başında yer verdiğim Margaret Mead’in sözü bunu ne kadar da güzel anlatmış…

Çocukların kendi öğrenme hızlarını fark etmelerini sağlayan ve onların hızları oranında yol almalarını sağlamaya dönük aktif deneyimlerle desteklenen modeller oluşturulabilir. 

Öğrenmenin yaşamın belirli dönemleriyle sınırlandırmadan yaşamın tamamına yayılması sağlanabilir. Çünkü sürekli öğrenen insan; İnsana ve doğaya bütüncül bakabilen, problem çözebilen, paylaşmayı bilen ve yaşamı sürekli kalitelendiren insandır. 

Çocuk olmanın, insan olmanın zor olmadığı bir dünya mümkün. Yeter ki ezberlerimize takılıp kalmayalım, yeter ki öğrenmeyi öğrenebilelim.

Herkesin potansiyeli ve öğrenme hızı doğrultusunda kendisine yer bulabilmesi umuduyla, sağlıkla ve mutlulukla kalın…

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
Toplam 5 yorum var, 5 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
Fatma Kahya Altekin 19 Eylül 2019 Perşembe  14:16

Evet canım benim çok doğru bir söz sürekli öğrenen doğaya ve insana bütüncül bakabilen paylaşmayı bilen ve yaşam kalitesini sürekli üstün tutan kişidir bu bağlamda seni kutluyorum Seni takip ediyorum başarıların daim olsun

Yorumu oyla      0      0  
Fatma Kahya Altekin 19 Eylül 2019 Perşembe  14:16

Evet canım benim çok doğru bir söz sürekli öğrenen doğaya ve insana bütüncül bakabilen paylaşmayı bilen ve yaşam kalitesini sürekli üstün tutan kişidir bu bağlamda seni kutluyorum Seni takip ediyorum başarıların daim olsun

Yorumu oyla      0      0  
İnci Topçu Ada 17 Eylül 2019 Salı  18:43

Bir Eğitimci olarak eğitime katkı sunmaya devam ediyorsun. Umarm katkılarını göz önüne alacak birileri olur zor!!

Yorumu oyla      0      0  
İsmail kabil 17 Eylül 2019 Salı  12:27

Teşekkür ederim öğretmenim

Yorumu oyla      0      0  
Erhan Yavuz 4 Mart 2018 Pazar  20:33

Hala bir ilerleme yok ama inşallah olur

Yorumu oyla      0      0  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
“GENÇLER İŞ BEĞENMİYOR”
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
EKONOMİDE DENGELER DEĞİŞİR Mİ?
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
ROMEO VE JULİET
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
JİLET GİBİ DEĞİŞİM
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
TÜRKLÜĞÜNÜ UNUTMAYAN MACARİSTAN VE BARIŞ PINARI HAREKATI
R Bülend KIRMACI
R Bülend KIRMACI
GENEL VE GÜNDEM
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
HALICILIĞIN BAŞKENTİ; GAZİANTEP
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
EHLİYET, LİYAKAT VE ADALET
Nesrin ÖZOĞLU
Nesrin ÖZOĞLU
ÇOCUĞUM PANDA GÖREMEYECEK!
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
INSTAGRAM KULLANMAK KOLAYIMIZA GELİYOR
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
“BARIŞ PINARI HAREKATI"NIN HEDEFİ: GÜVENLİKLİ BÖLGE
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
TÜRK MİLLETİ VE TÜRK ORDUSU
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
KUR’AN BÜTÜN İNSANLIĞA SON AHLAKİ ÇAĞRIDIR
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
İNSAN-DÜŞÜNCE İLİŞKİSİ
Esra SARI
Esra SARI
HAYVANLARI KORUMA GÜNÜ MÜ? O DA NE?
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
MEVSİM GEÇİŞLERİNE DİKKAT
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
BORÇLUNUN MAAŞ VEYA ÜCRETİNİN TAMAMI HACZEDİLEMEZ
Halil YATAR
Halil YATAR
ANKARA'NIN BAŞKANLARI UMUT VERİYOR
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva