ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
'Askıda poşet'le ödev takibi
'Askıda poşet'le ödev takibi
Balık Gölü güzelliğiyle ilgi odağı oldu
Balık Gölü güzelliğiyle ilgi odağı oldu
Bisiklet, ulaşımın yeni gözdesi oldu
Bisiklet, ulaşımın yeni gözdesi oldu
'Bu ülkenin kahramanı bitmez'
'Bu ülkenin kahramanı bitmez'
Hatay'ın 'tuzlu yoğurdu' tescillendi
Hatay'ın 'tuzlu yoğurdu' tescillendi

Ömer AĞAÇLI

İNSANI YÖNLENDİREN YÖNLENDİRİCİLER (MANEVİ, RUHSAL DÜNYAMIZI YÖNLENDİRENLER)
4 Eylül 2020 Cuma

İnsanın mahiyeti onun ruh bir varlık oluşudur. İnsan beden kalıbında ruhtur. Ruh ise ilahi alemden, bu dünyanın malzemesinden değildir. Sonuç olarak insan, dünya malzemesi olan beden ile ilahi çevher olan ruhtan mürekkep bir varlıktır. Hayat, ilahi olan ruh’un dünyada beden elbisesinde seyrinden ibarettir. Seyir müşahede, şahit olmaktır.

İnsan bilen varlık olarak daima bir bilgi iledir. İnsanın tüm tutum ve davranışları bir bilgiye dayanır. İnsan için en önemli sorun bilgi sorunudur. Yani insanın edindiği bilgilerin doğruluğu, yanlışlığıdır. Yanlış bilginin adı “zan”dır. İnsan doğru bilgilere dayanarak doğru düşünür, doğru fiiller gerçekleştirir.

Varoluş iki boyutludur. Maddi  ve manevi... Şehadet ve Melekut... Bu durum insanın iki dünyası olduğu anlamına gelir. İnsanın özü ruhtur. İnsan, beden kalıbında, kafesinde maddi dünyada yaşayan manevi bir varlıktır.

İnsanın manevi donanımları neyle beslenirse, insan o kanaldan gelen bilgilerle hareket eder. Bu bilgiler insanı yönlendiren YÖNLENDİRİCİLERDİR.

İnsanın boyutu iki boyutlu olunca her boyutu yönlendiren bilgiler de iki boyutlu olmak durumundadır. Bu hal bir zorunluluktur.

Bu durumda karşımıza idrak türleri, algılama biçimleri çıkar.

Maddi alem, “GÖRSEL İDRAK”;  Manevi alemler de “AKLİ İDRAK”, “KALBİ İDRAK” VE “RUHSAL İDRAK” türleri, yollarıyla algılanır, bilinir, farkına varılır. Maddi alemin idrakine “İLİM”, Manevi alemin idrakine de “İRFAN” ismi verilir. İnsana, maddi alemde yaşayan manevi bir varlık dedik. İnsanın bütün bilgileri manevi donanımlarından gelir. Çünkü bilgi ruhi bir melekedir. İlim madde ile ilgisi olmayan, ruhta maddi varlıkların imajlarının ortaya çıkarttığı izleniler, zihinde oluşan tasavvurlardır. Aynı şekilde akıl da manevi, ruhsal bir kuvvettir. Hayat denilen şey de ruhun bir sıfatıdır. Hayat, ruhun dünyadaki müşahadelerinden başka bir şey değildir.

Ruhun ilk merhalede müşahadeleri maddi alemde ortaya çıkar ki buna “GÖRSEL İDRAK” diyoruz.

“GÖRSEL İDRAK”, beş duyu verilerinden gelen maddi nesnelerin formlarının, suretlerinin zihinde ortaya çıkardığı tasavvurlardır. Zihinde ortaya çıkan tasavvurlar ile nesnelerin gereçekte bulunduğu halin bilgileri aynı şey değildir. Beş duyudan gelen bilgiler oldukça sınırlı bir alanın bilgileridir. Varoluşun oldukça sınırlı alanının bilgileridir.

Zihin görsel idrak ile beslenerek bu çerçevede hükümler verir. İnsan bu hükümlere göre kendini yönlendirir, davranışlarına yön verir. Zihniyet zihnin bir halidir. Zihniyet düşünme tarzıdır. İnsan, kendinde oluşan bu zihniyete göre yani zihniyet penceresinden varlığa bakar ve değerlendirir. Görsel idrak ne kadar zayıf ve düzeyi düşükse insan bağnazlığa o kadar yakın olur. Bunun adı hurafedir. Bağnaz insanları işte bu hurafeler yönlendirir. Özellikle inanç alanında ortaya çıkan batıl inançlar da böyledir. Batıl inançlar aklı zayıf, görsel idrak düzeyi düşük kimselerin dinidir. İnsanların dini inanç diye kabul ettiği çok şey hurafenin ta kendisidir. Bu nedenle Hz. Peygamber “Aklı sağlam olmayanların dini olmaz” diye dikkatleri çekmiştir.

 Görsel idrak zindanlarından, mahzenlerinden kurtaran bizzat Allah’ın rahmet ve inayetidir. Yani Peygamberler ve onların tebliğ ettiği ilahi bilgilerdir. Vahyin kurtarıcı inayeti, lütfu olmasaydı, insanlığın görsel idrak mahzenlerinden kurtulması mümkün olmazdı diye düşünüyorum. Görsel idrak mahzenleri aynı zamanda dünyadaki cehennem hayatıdır. İnsanların bilgileri, görsel idrake dayalı dünyevi maddi alemin bilgileridir.

Modern çağın bilgi paradigması dahi görsel idrak kaynaklıdır. Modern bilim anlayışı varoluşun nesnel açıklamasıdır. Modern bilimin görünen yüzü pozitivizmdir. Yani maddi alemin bilinmesi üzerinedir. Evet maddi alemin bilgileri ilimdir. Ve insanın maddi hayatına yön verir. Manevi varlık alanı ise maddi alanın üstünde bir mertebedir. Manevi varlık alanı mana alemi, anlamlar dünyasıdır. Hakikat, mana aleminin özüdür. Manevi alemin bilgileri, kanunları tümüyle din alanındadır. Manevi alemin idraki üst akıl mertebelerinde elde edilebilecek bilgilerdir ki bunun adı “irfan”dır. Sufi yolu tutanların ilimleri manevi alemin bilgileridir. Sufi yol, maddeden, suretten, sirete yolculuk, manalara yolculuk, yükseliştir.

Kur’an maddi alemin bilgilerinin sınırı olduğunu, beş duyu verileriyle hakikatin elde edilemeyeceğine şöyle dikkat çeker. 53/30: “İşte onların erişebileceği bilgi sınırı budur. Bundan ötesine akılları erişmez.” Aklın varlık alanı, maneviyat alanı modern çağda metafizik olarak dışlanmış ve hiç bir değer görülmemiştir. Sadece içkin varlık alanıyla yetinilmiş ve bunun tecrübesidir. İçkin varlık alanı, maddi alanın bilgileriyle insanlık maddeyi keşfetmiş ve sonunda bu alana kapaklanmıştır. İçkin varlık alanının bilgileri, yaratılışın amacı, gayesi ve hayatın anlamını verememektedir. 

Bana göründüğü kadarıyla insanlık bir anlam arayışı içindedir. Anlam krizi psikoljik yapıyı da örselemektedir. İnsanlığın içine savrulduğu anlam krizini aşabilmek için dinden yardım almak zorundadır. Ama dini doğru okuyarak. Çünkü cari din anlayışı sorunludur. Allah’ın dinini Kur’an’dan anlamak zorundayız. Yoksa onun bunun sözleriyle bu yola çıkılamaz.

Aşkın varlık alanının idraki, üst akıl ve ruh mertebeleriyle elde edilebilecek bilgilerdir. Hz. Hüseyin’e atfedilen bir söz vardır: “Akıl, ancak hakk’a uymakla kamil bir akıl olur.” Aklın hakk’a uyması, Allah’a iman, ihlas ve amellerle olur.

Kur’an 57/28 ayette : “Allah’ın emir ve yasaklarına uyun ki, Allah sizlere rahmetinden iki pay versin. Size ışığında yürüyeceğiniz nur versin.” 8/29: “Ey iman edenler, Allah’a yönelirseniz, Allah size iyiyi ve kötüyü ayırt edici bir anlayış verir.” Ayetlerde belirtilen yüksek anlayış, yüksek akıl mertebelerine işarettir. Sufiler bu akıl mertebelerine “ FURKANİ AKIL” diye isim koymuşlardır.

İnsan, hakk’a yönelince doğrulur, doğruldukça Allah’a kalben yaklaşır ve sonunda ruh ile bağ kurar ve bu ruh mertebesinde hakikati idrak eder. Niyazi Mısri diyor ki: “İnsan ruh yoluyla özü olan hakka yükselmezse, hayvan derekesinde kalır. İnsan kalbini unutunca, Rabbini de unutur.” Hakk’a uyunca işler değişmeye başlıyor. Bu kez insan masiva mahzenlerinden, görsel idrak zindanlarından kurtuluyor ve maddeden manalara yükseliyor. İlim, irfan denilen şeyler manalar değil midir?

Manevi alemin aşkın varlık alanının bilgileri üst akıllarla, kalp ve ruhla idrak edilir. Fakat bu o kadar geniş bir konudur ki burada açıklamak zordur. Sufilerin tecrübeleri konusunda bir makale yazmak gerekiyor. Ancak şu hususu da belirtmeliyim ki, idrak türleri içinde “KALPLE İDRAK”, “RUHLA İDRAK” yolları vardır, ve bunlar mümkündür. Kur’an’da bu yolların varlığına ilişkin ayetler vardır. İşte bunlarla ilgili ayetler.

34/48: “Allah, mutlak bilgiyi dilediği kulun kalbine atar.”

59/22: “Katından ruh ile destekler.”

2/282: “Allah’a ittika ederseniz, Allah size öğretir.”

24/35. “Allah dilediğini nuruna iletir.”

10/43: ‘‘Sezgileriyle de mi anlamıyorlar.”

Kehf 65: “Bizim öyle kullarımız var ki biz onlara tarafımızdan ilim veririz.”

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
BİRÇOK GENCİN YAŞADIĞI SORUN; MOTİVASYON DÜŞÜKLÜĞÜ
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
AŞI ÇALIŞMALARINDA SON AŞAMA, VAKALAR ARTIYOR
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
GÜZEL GÜNLERE
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
UZAKTAN EĞİTİM SORUNU
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
NEFESİMİZ ORMANLAR
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
“HUKUK”, “ DEVLET”, “ SİYASİ REJİM” İLİŞKİLERİ ÜZERİNE KİMİ GÖRÜŞLER
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
İNSAN DİN İLİŞKİSİ V
Hüseyin ALPASLAN
Hüseyin ALPASLAN
RUSYA İLE TÜRK CUMHURİYETLERİ’NİN ENERJİ ALANINDAKİ İLİŞKİLERİ
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
TÜKETİMİN DÖRTTE BİRİ İSTANBUL’DA
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
NATO VE AB İÇERİSİNDE TÜRKİYE ÇATLAĞI
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
ÖZEL OKULA ÇALIŞAN SİSTEM!
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
SORUNLAR YUMAĞI
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
SON ÇARE AŞI MI?
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
SİYASAL SELEFİLİK
Esra SARI
Esra SARI
KORONA KÜÇÜK ESNAFI VURDU
Hatice KARATAŞ
Hatice KARATAŞ
ENDİŞE VAR DİKKAT YOK
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
EYLÜL
Büşra ÇİNKAYA
Büşra ÇİNKAYA
NOSTALJİYE YOLCULUK
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva