ANA SAYFA GÜNDEM EKONOMİ ŞİRKETLER ÖZEL HABER ANKARA RÖPORTAJ SAĞLIK VİDEOLAR
Türkiye'nin Kovid-19'la mücadelesinde son durum
Türkiye'nin Kovid-19'la mücadelesinde son durum
İstanbul'da mesai saati değişiyor
İstanbul'da mesai saati değişiyor
Bulgaristan’da Kovid-19 önlemleri artırıldı
Bulgaristan’da Kovid-19 önlemleri artırıldı
Bayburt'un yüksek rakımlı köylerinde kış sessizliği
Bayburt'un yüksek rakımlı köylerinde kış sessizliği
'Kanuni' sondaj gemisinin kule dikimi yapıldı
'Kanuni' sondaj gemisinin kule dikimi yapıldı

R.Bülend KIRMACI

HİZMET-İÇİ EĞİTİM VE YÜKSELEN MESLEKLER
28 Ekim 2020 Çarşamba

YETENEKLERİN GELİŞTİRİLMESİ

Bütün dünya ve Dünya Ekonomik Forumu çevreleri yarının meslekleri üzerinde çalışıyor. Dert edilen konu sadece bu mesleklerin neler olabileceği değil; bu mesleklerin nasıl olup da öğrenciye en iyi şekilde verilebileceği … İlk tespit şu: Gelişen teknoloji nedeniyle -yeni iş ve çalışma biçimlerinin de ışığında- halen çalışmakta olanların en az yarısının “yeniden eğitimden” geçmesi gerekiyor.

Önümüzdeki beş yıl içinde “kritik düşünme” ve “sorun çözme becerisinin” artması elzem… “Aktif öğrenme”, “stres yönetimi”, “esneklik” artırılması gereken bireysel / grupsal kabiliyetler olarak betimleniyor.  Tüm bu gereksinimlerin temelinde de salgın kadar otomasyon da yer alıyor.

Teknolojik gelişme / buluşlar/ otomasyon/ robot teknolojisi; hayatı ve iş yapma koşullarını kolaylaştırdığı kadar, işi yapanın kendisini geliştirmesinde zorunlu ve yeni alanları beraberinde getiriyor. Yapılan bir araştırmaya göre 2025’te 85 milyon işçi açısından işlerin yarısını makinelerle paylaşmak gibi bir zorunluluk doğacak. Bir çalışan olarak insan, bu süreçle başa çıkmak mecburiyetinde…

Bir anlamda işin süresini makineyle bölüşecek ama ekmeğini tam tutmak ve parçalanmasına izin vermemek için kendisini gerçekten yenilemek ve yeni bilgi ve yeteneklerle donatmak zorunda…

Buna karşılık patronların ya da yöneticilerin de %4 (yüzde dördünün) yetenekleri açısından yeniden eğitilmeleri gerekecek… Tekrarlayalım: şu yetenekler ön plana çıkacak: Analitik düşünme, aktif öğrenme, problem çözme, kritik analiz yapma, yaratıcılık, inisiyatif kullanma, liderliğe uyum, sosyal etkinlik, teknoloji kullanma, programcılık, esneklik, stresle başa çıkma, yeniliğe açıklık

İşte eğitim sisteminin de bu yeteneklere ve niteliklere uygun düzenlenmesi ve geleceğin meslekleri olarak dillendirilen alanlarda yetişecek gençlerin çağdaş bilgilerle donatılması gerekecek.

HİZMET İÇİ EĞİTİMDE UYUM SÜRELERİ

Yine Dünya çapında yapılan bir araştırmaya göre günümüzde işverenlerin en az yüzde doksanı, çalışanların, yeni yeteneklere uyum sağlamasını -kesinlikle- görmek istiyorlar. Özcesi işveren veya işi yöneten için burada gri bir ton mevcut değil; ya “beyazsın” ve kendini geliştirmişsin ya da “siyahsın”, yeni gelişen koşulların eğitimini içselleştirememişsin… Birincilerin işin içinde barınacakları, ikincilerin zamanla sürecin dışında kalacakları ise çok aşikar. Bu süreç aynı zamanda kapsayıcı bir hizmet-içi eğitim sürecine de karşılık geliyor.

Öte yandan kimi sektörlerde eğitim, hizmet-içi eğitim, yeniliklere uyum eğitiminin süresi, diğer sektörlere göre farklılıklar gösterebiliyor… Örneğin en zorlu dönüşüm mühendislik alanında çalışanlar açısından söz konusu olabiliyor. Mühendislik ve temel bilimlerde bir çalışanın yeniliklere uyumunu kolaylaştıracak bir eğitimin süresi 4 ile 5 ay arasında değişirken, bu süre, ürün geliştirme alanında çalışanlar için 2 ile 3 ay ve nihayet kültürel / sosyal alanlarda çalışanlar içinse 1-2 ay arasında değişebiliyor.

Bu eğitimin, süresi ne olursa olsun eninde sonunda bir kaçınılmaz gereklilik olarak çalışanları bekliyor. Fakat bu eğitimin de bir maliyeti bulunuyor. Eğitime alınan ve doğrudan üretim süreci açısından emeği paranteze alınan emekçinin bu durumunun ilgili kuruluşa bir maliyeti var. Bir de tabii, söz konusu eğitim süreci için materyal temininden oluşan belli bir maliyet var. İşte bu maliyetleri özel kesim, işveren, doğal olarak en azda tutmaya çalışacaktır. İşveren/ yönetim; bir yandan çalışanından en üst düzeyde ve rekabet edebilir yeni bilgilerle donanmasını bekleyecek, diğer yandan bu dönüşüm için ayıracağı kaynaklar bütçesini zorlayabilecektir… O nedenle çağımızın gerektirdiği eğitsel dönüşüm programlarının belki de devlet desteğiyle ve uzaktan eğitim seçenekleri eliyle tamamlanmasında da yarar görülebilir.

YARININ MESLEKLERİ

Evet yarının meslekleri vardır! Ölmekte olan meslekler gibi, doğmakta olanlar da vardır. Gelecek, doğru olana ve alana yatırım yapmaya bağlıdır…O arada “hayat”, çalışanlardan bilgi ve becerilerini geliştirmesini beklemektedir. İş garantisi de, işin verimi de buna bağlıdır.

Hizmet-içi eğitimi de kapsayan ve yeteneklerin geliştirilmesi eğitimine katkı sağlayacak olan tüm faaliyetlerin üst yapısında genel eğitim sistemi yer alır. Eğitimle ilgili sorunların çözümü bir yerde genel eğitim sisteminin sorunlarının çözümüne ve sistemin etkin işleyişine bağlıdır.

 Öncelikle orta düzeydeki okullarımız bireyi hayata hazırlayacak, üniversitelerimiz geçerli meslekler verecektir. Okullarımızı son teknolojiyle donatmak, eğitim alanını kamucu bir anlayışla yapılandırmak zorundayız. Bugünden etkili olan ve yarının meslekleri arasında sayılan, bilişim, teknoloji, gıda mühendisliği, lojistik, tarım endüstrisi, deniz bilimleri ve gen mühendisliğinde yeni ve çok etkin uzmanlar yetiştirmeliyiz.

EĞİTİM SİSTEMİNİ UYUMLANDIRMAK

Üniversitelerimiz bu yeni gelişen mesleklere göre yapılanmalıdır. O arada sanayimizin çok iyi yetişmiş mekanikçilere ihtiyacı vardır; bunun içinde Mesleki Teknik eğitim ihya edilmelidir. Bunun yanı sıra çalışanlar için teknolojiyi kullanmak, sorun çözmek, takım oyununa uyum sağlamak gibi becerilerinin geliştirilmesine ihtiyaç bulunmaktadır. Bu bir anlamda hizmet-içi eğitime de karşılık gelen işlem-sürecinin hızla ve etkili bir şekilde karşılanması için özel-devlet iş birliğinde gereken düzenlemeler yapılmalıdır.

REKABET GÜCÜNÜ ARTIRMAK

Türkiye rekabet gücünü yetişmiş insan gücüyle artırabilir. Her alanda en kaliteli eğitimle geçerli mesleklerle, meslek veren diplomalara gereksinmemiz bulunmaktadır. Eğitim süreçleriyle, sürecin içindeki eğitimle, çalışanlarımızı üstün niteliklerle donatmak; onlara (üretken kesimlere) kaliteli bir yaşam sağlamak kadar, onların katkılarıyla topluma (tüketiciye) kaliteli hizmetler sunmak olanağımızı da artıracaktır. Katma değer artışı ve üretkenlikten meydana gelen yapısal dönüşüm katsayımızı ancak bu yolla artırabilir, “gelişmede” süreklilik sağlayabiliriz. Öylelikle, Türkiye, dünya ekonomisinden daha çok pay alabilir, yurttaşlarımız çağdaş yaşamın olanaklarından daha çok yararlanabilir… 

Önceki sayfa   Sayfa başına git  
YORUMLAR
 Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 

Bu haber henüz yorumlanmamış...

FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
TİCARİ HAYAT GAZETESİ
ARŞİV
ÇOK OKUNANLAR
YAZARLAR
Seda TOLMAÇ
Seda TOLMAÇ
KADINA YÖNELEN ŞİDDETLE MÜCADELE
Hatice TOPÇU
Hatice TOPÇU
ÇOCUKLUĞUMUN GÜLÜŞLERİNDE SAKLI ÖZGÜR SOKAKLARI
Bünyamin ALTINTAŞ
Bünyamin ALTINTAŞ
BÜYÜME RAKAMLARI ALDATMASIN
Esra SARI
Esra SARI
KAHVEYE DAİR
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
Nesrin Yarım ÖZOĞLU
GEÇ KALIYORUZ GEÇ
Prof.Dr. Esat ARSLAN
Prof.Dr. Esat ARSLAN
KIBRIS'TA MİLLİ ŞUURUN TAZELENMESİ
Duran AKKAYA
Duran AKKAYA
BU YIL KIŞ TURİZMİ NASIL ŞEKİLLENİR?
Oğuzhan SARI
Oğuzhan SARI
TÜKETİCİ HAKEM HEYETLERİ
Arda ÇELİK
Arda ÇELİK
TELEVİZYON VE ÜSLUP
Şira Yıldız ASAN
Şira Yıldız ASAN
YOZLAŞAN AHLAK VE İLİŞKİLER
Ömer AĞAÇLI
Ömer AĞAÇLI
MODERN İNSAN KENDİ ELLERİYLE CEHENNEMİN KAPILARINI AÇIYOR
Mustafa YILDIZ
Mustafa YILDIZ
İNSAN DİN İLİŞKİSİ IX (DOĞRU BİLGİ VE DOĞRU ALGININ ÖNEMİ)
Hüseyin ALPASLAN
Hüseyin ALPASLAN
ABD İSTİHBARATI’NIN TÜRKİYE YAPILANMASI VE FAALİYETLERİ-II
Mert Can DUMAN
Mert Can DUMAN
E-TİCARETTE REKOR AYI
Hatice KARATAŞ
Hatice KARATAŞ
PANDEMİ ÇOCUKLARIN GELECEĞİNİ ETKİLİYOR
İsmail CİNGÖZ
İsmail CİNGÖZ
DAĞLIK KARABAĞ DA KURTARILABİLECEK Mİ?
R.Bülend KIRMACI
R.Bülend KIRMACI
BESLENME YETERLİLİĞİ, GIDA GÜVENLİĞİ
Büşra ÇİNKAYA
Büşra ÇİNKAYA
TURİZMDE KAYIPLAR BÜYÜK
Ceyhun Özgür
Ceyhun Özgür
ÇALIŞAN EMEKLİNİN MAAŞINDA KESİNTİ OLUR MU?
Ayşe Aybike Yılmaz
Ayşe Aybike Yılmaz
VEJETARYEN BESLENMESİ
Burcu ŞEN
Burcu ŞEN
NE KUTLADIĞIMIZI BİLİYOR MUYUZ?
Av. Zeynep YETİŞGİN
Av. Zeynep YETİŞGİN
HATIR İÇİN YOLCU ALIMINDA ARAÇ İŞLETENİN SORUMLULUĞU
Gülçin KARLI İPEK
Gülçin KARLI İPEK
İLKLERİN KADINI SABİHA RIFAT GÜRAYMAN
Hicret TÜRKMAN
Hicret TÜRKMAN
KOMŞULUK ÖLMESİN
Hasan AKGÜL
Hasan AKGÜL
YEREL SEÇİMLER İÇİN BİR DEĞERLENDİRME
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
Ceren Tuğçe ÖZDEMİR
ENDİŞE VERİCİ!
Gamze Nur ERGİL
Gamze Nur ERGİL
BABA’YA İTHAFEN
Dursun ERKILIÇ
Dursun ERKILIÇ
LİBAS
Fatma Sena YAMAN
Fatma Sena YAMAN
SEVİNCİ ŞÜKÜR, ÜZÜNTÜSÜ SABIR
Serkan KUMDAKÇI
Serkan KUMDAKÇI
SEYRE DEVAM
Can Berk KANAT
Can Berk KANAT
DİŞİYİ KİŞİ YAPALIM!
Esra  YAZDIÇ DEMİR
Esra YAZDIÇ DEMİR
ŞALVARIYLA KÜRSÜYE ÇIKIYOR, AKADEMİSYENLERİN YAPAMADIĞINI YAPIYOR
Şahap YILMAZ
Şahap YILMAZ
İŞ PLANI NEDEN ÖNEMLİ?
Ali Asker DEMİRHAN
Ali Asker DEMİRHAN
YENİ TORBA KANUN TASARISININ VERGİ HÜKÜMLERİ
Mehmet GÖKTÜRK
Mehmet GÖKTÜRK
GERÇEĞİ HAKARET SAYMAK!
Abdurrahman SAĞKAYA
Abdurrahman SAĞKAYA
DEVLET HİZMET SATIN ALMALI
Oktay TAŞ
Oktay TAŞ
İŞİMİZ FİYAKA!
Cihangir TÜRKMEN
Cihangir TÜRKMEN
İHTİYAÇLARIM VE REFERANDUM
İsmet ORHAN
İsmet ORHAN
ÜÇ MUAMMADA... İLKLER NELER OLUYOR?
Sedat ERİŞ
Sedat ERİŞ
HALKIN BİLİNÇALTINDAKİ SORULAR-4
ÇOK YORUMLANANLAR
FACEBOOK'TA TİCARİ HAYAT
Ana Sayfa Gündem Ekonomi Şirketler Özel Haber Ankara Röportaj Sağlık
KünyeHakkımızda KünyeKünye İletişimİletişim FacebookFacebook TwitterTwitter Google+Google+ RSSRSS Sitene EkleSitene Ekle Günün HaberleriGünün Haberleri
Maxiva